28 September 2014

Tarbiyah didahulukan, usrah diutamakan



"Setiap seorang daripada kita perlu dibetulkan!"

Demikianlah antara mesej penting yang diterapkan kepada para murabbi (pendidik/pemberi tarbiyah) dalam taklimat Pemerkasaan Usrah yang telah berlangsung pada hari Ahad, 28 September bertempat di SRI Al Amin Bangi. Taklimat ini dihadiri oleh ahli-ahli IKRAM dari daerah Hulu Langat, Kajang dan Sepang.



Taklimat ini adalah salah satu initiatif IKRAM yang sentiasa mengambil berat terhadap penerusan dan pemantapan tarbiyah ahli. IKRAM berkeyakinan bahawa tarbiyah menyeluruh yang efektif, yang dilaksanakan melalui sistem usrah, mampu melahirkan individu-individu contoh yang akan menyelesaikan permasalahan ummah berdasarkan ajaran Quran dan Sunnah. 

Para peserta didedahkan dengan aspek-aspek tarbiyah & usrah yang menyeluruh. Tarbiyah sepertimana yang dijelaskan, bukan sekadar majlis ilmu dan pertemuan mingguan, tetapi adalah sesuatu yang diambil serius, di mana pembawa usrah perlu mengambil berat tentang keadaan anak didiknya dan memastikan peningkatan dalam semua bidang, baik dalam ibadah, ilmu, amal dakwah mahupun kesihatan fizikal.

"Tarbiyah ini satu perkara yang besar", ujar seorang peserta di akhir program. "Jika dilaksanakan dengan baik ia mampu menggegarkan dunia".

No comments:

Post a Comment