02 June 2015

Sampai Kiamat, Ku Bukan Buaya Darat

Apakah cara perkahwinan yang difahami oleh mereka yang terdahulu? Biarlah ummul Mukminin, Aishah radiyallahu 'anha yang memberitahu kita:


"Sesungguhnya nikah semasa zaman Jahiliyyah itu ada empat jenis:


Salah satunya, nikah sepertimana pada waktu ini, di mana seorang lelaki pergi kepada lelaki lain dan menyatakan hasrat untuk berkahwin dengan jagaannya atau anaknya, maka lelaki tersebut memberikan mahar kemudian dia menikahinya.


Dan nikah yang lain, seorang lelaki memberitahu kepada isterinya ketika dia telah suci, "pergilah kepada si fulan dan adakan hubungan dengannya". Dia akan menjauhi isterinya dan tidak bersama dengannya sehingga telah nyata bahawa isterinya mengandung hasil hubungan dengan lelaki tersebut. Apabila telah nyata bahawa isterinya mengandung, dia akan bersama dengan isterinya jika dia mahu. Dia melakukan sebegini supaya mempunyai anak yang berketurunan mulia. Nikah ini dipanggil nikah istibda'.


Nikah yang lain pula, sebilangan lelaki, kurang daripada 10 orang akan bersama dengan seorang wanita. Apabila wanita itu mengandung dan melahirkan anak, dan telah berlalu beberapa malam selepas dia melahirkan anak, dia akan memanggil lelaki-lelaki tersebut dan tidak ada yang akan menolak untuk datang. Apabila mereka berkumpul disisinya, wanita tersebut akan berkata "kamu tahu apa yang telah kamu buat, dan aku telah melahirkan anak. maka dia adalah anak kamu wahai si fulan!" Dia akan menamakan sesiapa yang dia kehendaki, anaknya akan mengikut lelaki tersebut dan lelaki tersebut tidak menolak.


Dan nikah yang keempat, ramai orang akan datang kepada seorang wanita, dan dia tidak menolak sesiapa sahaja yang datang kepadanya. Mereka adalah para pelacur, yang meletakkan bendera di atas pintu mereka sebagai alamat, dan sesiapa sahaja yang mahu akan mendatangi mereka. Apabila salah seorang daripada mereka mengandung dan melahirkan anak, lelaki-lelaki tersebut akan dikumpulkan dan dipanggil seorang Qafah (orang yang pakar dalam mengenal keserupaan anak dan bapa) dan anak itu akan mengikut lelaki yang ditunjuk, dan akan bersamanya dan dipanggil sebagai anaknya, lelaki itu tidak menolak perkara tersebut.


Apabila diutuskan Muhammad SAW dengan kebenaran, terhapuslah nikah Jahiliyyah kesemuanya, kecuali nikah sepertimana waktu ini."


(Sahih Bukhari, bil. 5127)
 
*************************************

Nikah menurut ta'rifan Aishah ra ialah "seorang lelaki pergi kepada lelaki lain dan menyatakan hasrat untuk berkahwin dengan jagaannya atau anaknya, maka lelaki tersebut memberikan mahar kemudian dia menikahinya".



Jika benar ingin menikah dengan seseorang, tidak perlu tunggu lama-lama sehingga lemas dalam 'fasa pengenalan', kerana akhirnya hanya syaitan yang akan dikenal dalam fasa tersebut. Buat sahaja appointment dengan bapanya dan nyatakan hasrat secara ikhlas. Ini lebih gentleman dan menunjukkan sifat keperwiraan, seolah-olah kita sedang mengatakan secara tidak langsung,


"saya bukan buaya darat yang mahu ambil kesempatan terhadap anak pakcik, saya serius mahu menjaga agama saya dan agamanya."


Tapi jika tidak berkenalan, bagaimana seseorang itu tahu jika bakal pasangannya cocok untuk dirinya?

 Sememangnya perlu ada sedikit sebanyak perkenalan dan mencari keserasian sebelum bernikah, tapi ‘perkenalan’ tidak sama dengan ‘keluar berdua-duaan’, ‘saling bergayut’ atau ‘mesra berpegangan’. Cukup dengan menziarahi keluarga, bertanya pandangan daripada teman-teman yang kenal dengannya dan perkara-perkara lain yang sesuai dengan aturan syarak dan tidak menimbulkan bisikan syaitan. 


Lebih-lebih lagi, kerana kita beriman bahawa Allah yang menentukan jodoh kita sejak dari awal.


"..maka ditiupkan ruh kepadanya dan dituliskan untuknya empat kalimat: rezekinya, ajalnya, amalnya dan celaka atau bahagia." (HR Muslim)


Seorang mukmin, dengan mengetahui hakikat ini, tidak risau dengan siapa yang akan menjadi jodohnya. Yang lebih penting ialah membuat istikharah, berdoa, menghindari maksiat dan bertawakkal kepada Allah agar diberi kebahagiaan. Ketahuilah jika kita menggembirakan Allah, Allah akan menggembirakan kita dengan seribu satu kebaikan.

No comments:

Post a Comment