08 October 2012

SEMINAR KOMUNIKASI EFEKTIF DALAM KELUARGA DU'AT




"Kalau nak bertanya, sila sertakan dengan pilihan jawapan objektif", kata Pak Utih ^__^ Sambungnya lagi..."contohnya...sila jangan tanya soalan seperti Bang...hari ini nak makan apa?" "Yang lebih baik tanyalah Bang, harini nak makan laksa ke mi kari?" Waaah~macam tu rupanya!! Inilah antara tips-tips berkomunikasi efektif yang dikongsikan dalam seminar yang sungguh menarik ini.

"Kalau orang perempuan cakap: Abang letih ke?, apa maksudnya yang tersirat?" hehe.."Maksudnya...dia nak ajak keluar jalan-jalan" "Kalau orang perempuan cakap: Abang makanlah dulu, nanti saya makan sendiri, tu apa pula maksudnya?" "Maksudnya: tunggulah saya sekejap, kita makan sama-sama"..Owh macam tu ke?--melopong beberapa peserta :D  

Ilmu berguna beserta contoh yang praktikal yang dikongsikan dengan santai memang membuatkan para peserta tak kering gusi. 

Seminar setengah hari ini menjadi mini retreat untuk kebanyakan pasangan muda yang hadir. Mini retreat yang membawa para peserta mengingati kembali misi dan visi besar bait muslim ini didirikan.

Bermula dengan aktiviti mengisi kertas pink dan biru yang kemudian ditampal di dinding, para peserta dapat saling melihat apakah antara perasaan yang tersimpan yang menghalang komunikasi efektif antara pasangan suami isteri dalam keluarga du’at. Antara yang tertulis ialah “dia tak luahkan perasaan, banyak diam” dan “saya tak faham lawaknya, kadang-kadang kena teka sendiri”.

Kemudian para peserta menganalisa motif dan personaliti diri dan pasangan menggunakan buku kerja pengiraan motif. Ha! Barulah tahu berapa skor Pencapaian, Kuasa, Perhubungan dan Jaminan. Barulah faham kenapa pasangan kita sangat workaholic, atau kerap ‘berleter’ ^__^ dan barulah faham kenapa kadang kala boleh terjadi konflik. Apapun, teruskan manfaatkan nilai-nilai positif, banyakkan berbincang bagaimana keluarga du’at masing-masing boleh dikembangkan potensinya dengan personaliti unik yang ada ini.

para peserta sedang tekun mengisi analisa personaliti bersama pasangan masing-masing

Selain itu, para peserta juga dibekalkan dengan input mengenai unsur manusia,  apa yang menyebabkan manusia bisa jadi tenang dan redha, dan kenapa ada sebahagian manusia sangat mementingkan diri sendiri. Kemudian, Pak Utih membawa para peserta memahami fitrah lelaki dan perempuan yang unik, tetapi saling melengkapi. Setelah memahami keunikan ini, Pak Utih turut berkongsi tips-tips untuk berkomunikasi secara efektif tanpa meminggirkan keunikan fitrah masing-masing.

Antara pesanan oleh Pak Utih sebelum berakhirnya seminar ini ialah, “Amalkan makan bersama keluarga di dalam dulang :D Banyak manfaatnya”. Itulah antara petua yang masih diamalkan oleh Pak Utih sampai sekarang untuk menggapai mawaddah, sakinah dan rahmah dalam melayari bahtera bait muslimnya.

Sekalung tahniah diucapkan kepada team JK Bait Muslim IKRAM Hulu Langat serta Pak Utih di atas penganjuran seminar ini. Semoga Allah memberkati amal ini dengan kebaikan yang berganda. Kami tunggu sambungannya ^__^


No comments:

Post a Comment